Filmrecensie: Thor

Thor

Eind april is de film Thor in de Nederlandse bioscopen gaan draaien. Voordat u besluit of u deze film gaat zien, is het fijn wat meer te weten over de achtergrond van de film. Mogelijk is het namelijk niet het soort film dat u in eerste instantie verwacht.

De film Thor is gebaseerd op een serie stripboeken van Marvel Comics. Het karakter Thor verscheen voor het eerst in 1962 toen de makers verlegen zaten om een personage dat nog sterker was dan De Hulk. Ze bedachten toen dat ze een echt sterk personage het beste in de godenwereld konden zoeken en kozen uiteindelijk voor de god Thor omdat het imago van de Vikingen, woest en wild met lange baarden en helmen met hoorns, hun aansprak. Hij kreeg al vrij snel zijn eigen serie, waarin nog steeds nieuwe delen verschijnen nog steeds.

Hoewel Thor gebaseerd is op de gelijknamige Oudnoordse god, is hij ook een superheld vergelijkbaar met Superman. Superman is een gewone, wat onhandige jonge journalist die kan veranderen in Superman. Stripheld Thor is een arrogante tiener die door zijn vader Odin verbannen wordt uit Asgard om hem wat menselijkheid te leren. Hierbij worden al zijn herinneringen aan de godenwereld gewist en leeft hij als Donald Blake onder de mensen. Als Thor uiteindelijk de Dodenhamer vindt, ontdekt hij dat hij hiermee in Thor kan veranderen en wordt hij een superheld.
Later in de stripserie wordt er steeds meer een sciencefiction-draai aan het verhaal te geven. De strips zijn net als de film een mengeling van de Scandinavische mythologie, het derde principe van Arthur C Clarke (‘een zeer geavanceerde technologie is voor de leek niet te onderscheiden van magie’) en pseudowetenschappelijke boeken zoals Waren De Goden Astronauten? van Erich von Däniken. In de film is het idee dat datgene wat wij de Noordse Goden noemen, eigenlijk een veel geavanceerdere buitenaardse/interdimensionale beschaving is. Vroeger stonden deze Asgardians in verbinding met de Aarde, waar ze de directe bron waren van de Noordse Mythologie. Jarenlang hebben ze geen contact gehad met aarde maar nu komen ze weer terug.

Gelukkig zijn er dus ook nog overeenkomsten met de mythologie en kunnen kenners nog redelijk veel elementen en karakters herkennen. Natuurlijk hebben we vader Odin en duikt onruststoker Loki ook in deze film op. Broer Loki is de reden dat Thor uit Asgard naar de aarde verbannen wordt. In de film moet Thor strijden tegen de Destroyer (de Vernietiger), een monster dat door Loki is gecreëerd. Als hij de Destroyer verslagen heeft, zal hij zijn hamer Mjolnir en zijn krachten terugkrijgen. Daarnaast heeft Heimdall, de wachter van de goden met het bovennatuurlijke zicht en gehoor, een rol in de film. Hij bewaakt de Regenboogbrug die ook in de mythologie voorkomt. In Amerika was veel te doen over het feit dat Idris Elba, een zwarte acteur, deze rol kreeg. Een van de andere Asgardians wordt overigens door een Japanse acteur gespeeld. Het feit dat het hier dus niet om de klassieke Noordse goden gaat maar een interpretatie, leek aan deze mensen voorbij te zijn gegaan.

​De film wordt geregisseerd door Kenneth Branagh, de gelauwerde Shakespeare-acteur en regisseur. Hij speelde ook de hoofdrol in de BBC-adaptatie van de Wallander-boeken. Uit deze serie nam hij acteur Tom Hiddleston mee, die in Thor de rol van Loki vertolkt. Branagh heeft in interviews gezegd dat hij vooral door de Shakespeariaanse intriges tussen de ‘goden’ aangetrokken werd. Met een acteur als Anthony Hopkins in de rol van Odin belooft dat veel goeds.

​Alle superheldenfilms van Marvel, waar Thor dus een van is, zijn met elkaar verweven. Eerdere films waren Iron Man, Hulk en Captain America. De verhaallijnen van alle superhelden zullen in de loop van 2012 samenkomen in de film The Avengers, waar volgens de geruchten Loki wederom de schurkenrol in zal vertolken.

Als u van actiefilms over superhelden houdt, zal Thor u zeker aanspreken, de verwijzingen naar de Scandinavische mythologie zullen de film dan alleen maar leuker maken. Houdt u niet van dit soort films dan kunt u Thor met een gerust hart links laten liggen.